Bullying – Amire nincsenek szavak

Írók egymás között – kezdő írós hibák
2018-08-12
A Maradj velem után – Interjú Szaszkó Gabriellával
2018-09-09
Show all

Közvetve vagy közvetlenül egyre több gyereket és felnőttet érint a bullying. Az esetek számos kérdést fölvetnek: mi is ez a jelenség, miből vehető észre, és hogyan tehetünk ellene?

 

 

Forrás: Pexels.com

Fontosnak tartom, hogy az Osztálykép egyik kiemelt témájával, a bullyingról is beszéljünk. Magyarul a bullying jelentése nehezen meghatározható, hasonló értelemben használják rá a ‘terrorizálást’, ‘szekálást’ és ‘megfélemlítést’. A kifejezés alatt azt a fajta bántalmazást értjük, amely ismétlődésszerűen, folyamatosan jelen van két személy vagy személy és csoport között. A két fél közötti erőviszonyok minden esetben egyenlőtlenek, és ahogy a megalázásnak számos fajtája – fizikai, érzelmi és szóbeli ­–, úgy sokféle színtere is létezik. Ugyanúgy előfordulhat az iskolában, ahogy a munkahelyen vagy otthon. A cikkben elsősorban az iskolai bullyingról, résztvevőiről, következményeiről és lehetséges megoldásairól lesz szó.

Az iskolai bullying ezerarcú. Az internetes közösségek színrelépésével a virtuális világban szintén feltűnik, a résztvevői és a cél ugyanaz marad. A résztvevők a megfélemlítő, az áldozat és a közönség (egyén vagy csoport), a cél a gyengébb feletti hatalomgyakorlás.

 

 

Sokszor a megfélemlítő azzal a szándékkal bánt másokat, hogy magát különlegesnek, egyedülállónak érezze. Gyakran társul mellé irigység vagy féltékenység, impulzivitás, jó fizikum, alacsony együttérzés és (látszólagos) magabiztos kisugárzás. Előfordul, hogy a tetteik mögött félelem és bizonyítási vágy húzódik, esetleg maguk is bántalmazott gyermekek, ahogy az Osztályképben Dávid.

 

Forrás: Pexels.com

Az áldozat kevés önbizalommal, alacsony önértékeléssel bír. Az osztály peremszélére kerülnek csendes, visszahúzódó személyiségükkel, és sebezhetőségük miatt könnyen célpontjaivá válhatnak a kortárscsoportoknak, ahogy például Ida a lányok körében.

A közönség az osztály, a közvetlen környezet. A kérdés, hogy mit cselekednek abban a helyzetben, amikor látják a megfélemlítő és áldozat közötti konfliktust. Hallgatásukkal tovább bátoríthatják a megfélemlítőt, amely súlyos következményekhez vezethet.

A hosszú távú, rendszeres bántalmazás az áldozatot mind mentálisan, mind szociálisan megviseli. Szorongásra utaló jeleket, pszichoszomatikus tüneteket mutat, fej- és gyomorfájásra panaszkodhat. Az iskolai teljesítménye folyamatosan csökken, a jegyei romlanak, keveset beszél a napjáról, és kerüli az iskolát. Előfordul, hogy droghoz, alkoholhoznyúl, vagy legrosszabb esetben, kilátástalanságában öngyilkos lesz.

 

 

 

 

 

Forrás: Pexels.com

Hogy ez másként alakuljon, fontos a megelőzés, az osztály és társadalom szintjén történő változás. Ehhez két dolog kell: az áldozat önbizalma, elhiggye, képes a megfélemlítőkkel szembeszállni, és az, hogy a társadalom egésze – szülő, pedagógus és osztálytárs – kiálljon mellette, és helytelenítse az erőszakot.

Sok esetben még mindig az történik, hogy az áldozatot hibáztatják. Számos szexuálisan kihasznált nő kapja meg azt a véleményt, hogy kiprovokálta viselkedésével vagy öltözetével a bántalmazást. Az áldozat szégyelli a vele történteket, ezért nem kér segítséget. Noha éppen a bizalommal, az odafigyeléssel és tudatosítással érthetünk el a legtöbbet.

 

 

 

 

 

További információ:

  • How to Stop a Bully (angolul, magyar felirattal)
    Ez a videó jól összefoglalja, hogy miről szól a bullying, és az áldozat hogyan léphet fel ellene hatékonyan.
  • Ways to Stop Bullying (angolul, angol felirattal)
    Újabb videó, ezúttal egy négylépcsős megoldási javaslattal, mit tehetünk a zaklatóval szemben.
  • Révész György: Iskolai bántalmazás. In: Kézdi Balázs (szerk.): Iskolai mentálhigiénés tanulmányok 47–71.Pécs,1998, Pannónia.
  • Kollár Katalin: Az erőszak megjelenési formái az iskolában. Embertárs 2005./2. 125-133.
  • Kék vonal – Gyermekkrízis Alapítvány
    116-000
    Ha egyedül érzed magad, tudd, hogy mindig van segítség. Ezen a vonalon a bántalmazott gyerekek hívását fogadják.

 

 

Krausz Emma
Krausz Emma
A [bekezdés]-díjas KRAUSZ EMMA hatalmas Csillagok háborúja - és Harry Potter-rajongó, imádja a főzelékeket, a macskákat, az esőt, a buszmegállókat, az alvás előtti gondolkodós öt perceket és az írást.

1 Comment

  1. […] még ha nehezen ismerhetők fel a hatalmi játszmák, ki lehet belőle lépni. Bővebben az Bullying – Amire nincsenek szavak cikkemben olvashattok az iskolai […]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.